*

Taksari All opinions are not equal. Some are a very great deal more robust, sophisticated and well supported in logic and argument than others.

Taksislangia

Foban innostamana ajattelin laittaa ylös hieman taksikuskien kieltä. Voihan nämäkin olla tarpeen etenkin uusille kuljettajille. Kyseessä on pk-seudun kuljettajien yleisimpiä sanoja jossain järjestyksessä, varmasti paljon puuttukin.

 

Brenna, kerjuuvalo = taksikupu

 

Sifra = taksin järjestysnumero

 

Liite = taksin ammattiajolupa

 

Ei kuulu liitteeseen = välttelee ajamista jostain alueelta

 

Vosikka = taksi

 

Vandaali = vantaan taksi

 

Poka = asiakas

 

Niska = pitkä kyyti

 

Kyräily = lentokentän taksien keräilyalue

 

Kiasma = kyräilyn kahvio(edellinen kahvio, nykyinen st1 bensis, näyttää siltä)

 

Siirtyä alas = ajaa kyräilystä terminaaliin (lähdetään itseasissa ylämäkeen)

 

Tunkio = asema-aukion taksiasema

 

Pitkä kutonen = aleksanterin katu

 

Eltsu = eläintarhan neste

 

Veivaaminen, kampeaminen = toisen taksin ohittaminen, jatkuva kyytien ajaminen toisesta  kaupungista

 

Tyhjentää = esim tyhjensin Tikkurilaa, ajoin monta kyytiä peränjälkeen samasta paikasta

 

Jullikka = asiakas ei tule, tai ei maksa

 

Herrasmiessääntö = toista taksia ei ohiteta, etenkään tuusulantiellä mikäli kumpikin menossa kentälle

Kenttä = lentoasema

 

Savipyörä = maakunnan taksi, stadilaisten mielestä kaikki muut

 

Data = taksipääte josta tulee keikat

 

Tarkku = taksitarkastaja

 

Käsipysty = asiakas pysäyttää taksin liikenteestä

 

Kävelypoka = kävelee suoraan taksiasemalta autoon

 

Finski, Lappu = lentokentän henkilökuntakuljetus

 

Tiukka lappu = varattu (liian) vähän aikaa finskistä seuraavaan

 

Bermudan neliö = matapupu alue(malmi-tapanila-suutarila)

 

Neppari = ei tilataksi

 

Siviili = ei taksi

 

Valtavan suuri lumikasa = polisiilla tutkapartio piilossa

 

 

Yhteisliikeenne tarkoittaa sitä että Helsinki-Espoo-Vantaa ovat yhteisliikenteessä niin että tyhjälle taksiasemalle saa aina jäädä odottamaan asiakasta ja tietyillä taksiasemilla viidenneksi ja toisilla jopa kymmenneksi. Lisäksi erittäin vilkkaina aikoina usein toteutaan täydellinen yhteisliikenne, jolloin kaikki saavat ajaa kaikkialta, tosin silloin yleensä edellä olevat säännötkin toteutavat muutenkin.

Lähitaksin aluella on voimassa vielä vastaavat säännöt, joka tarkoittaa että Vantaan taksi voi vilkkaana aikana toimia yhtä hyvin Kirkkonummen, Helsingin tai vaikkapa Mäntsälän taksina. 

 


Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (10 kommenttia)

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Loistavaa, kiitos!

Tämä on suosikkini: Tunkio = asema-aukion taksiasema

Aika pahaa stadia tämäkin: Savipyörä = maakunnan taksi, stadilaisten mielestä kaikki muut

Jaakko Tuononen

Niinpä. Helsingin takseja närästää tämä lentokenttäasia. Ihan käy sääliksi, kunhan pisararata valmistuu, niin miten käy Vantaan takseille?

Ja sitä paitsi, onko tällainen järjestely edes laillinen? Miten yhtiöt voivat päättää laillisten kuskien toimista ja jakaa esim. Helsiniki-Vantaan lentokentän kuljetukset vain Vantaan takseille (käytännössä).

Taksialalla ei ole mitään vapaata kilpailua, vaan todella vahva mafia. Taksiliitto on jäänne maailmasta, jota ei enää saisi olla. Helsingin poliisi on asiallinen ja hyvä viranomainen, mutta ei sekään voi mitään tälle systeemille.

Jos joku vain jaksaisi tehdä valituksen EU:lle taällaiseta kartellista, niin sehän purettaisiin.

Vantaa taksit sitten ovat asema-aukiolla (37) ja siinä Lasipalatsin kulmalla (35). Mutta jos yrität jäädä vaikkapa Vantaa-hotelliin Tikkurilassa, niin siinä on heti pari kaveria räksyttämässä.

Käyttäjän Taksari kuva
Jani Pulkki

Höpöti höö. Lentokentältä saa ajaa vapaasti kun siellä tarvetta on, kuten muualtakin. Ei ole mitään kartellia, tai mafiaa. Tukholmassa on, siellä ei ajeta yökerhojen tolpilta kuin mafialle suojelurahaa maksamalla.

Keksi parempi systeemi. Vantaa hotellin yötolppa on normaali asema josta saa ottaa asiakkaan jos siinä sellainen on, tai jäädä odottamaan jos tolppa on tyhjä. Päivällä ei hotellilla ole tolppaa ensinkään joten siihen ei saa jäädä odottomaan oli sitten taksi Vantaalta tai mistä hyvänsä. Tikkurilan asema(100m matkaa) on yhteisliikenne tolppa.

Jo nykyinen lentokentän yhteisliikenne aiheuttaa asiakasruuhkan stadiin, kun stadilaiset jäävät aamupalalle ja odottelemaan aamuruuhkaa kentälle. Paras viesti jonka näin stadin autossa oli että "kaikilla hotelleilla asiakkaita ja kentällä vapaana 400 autoa, voisitteko hoitaa omaa aluetta, kiitos."

Ruotsissa ei enää ole taksipalvelua pohjoisessa ollenkaan, niinpä niiden piti sallia suomalaisten taksien liikennöinti siellä, tietysti vastavuoroisesti, joten eikun tilaamaan ruotsalaista vapaata taksia pohjoirajalla. Taksiliitolle ja takseille vapauttaminen sopii hyvin, kunhan hinnatkin vapautetaan. Keskusten toiminta on vapaata jo nyt, luuletko että uusille yrittäjille annettaisiin pääsy miljoonia maksaneisiin keskus järjestelyihin? Ruotsissa ei ole mitään hinkua takaisin vanhaan, paitsi asiakkailla, etenkin satunnaisilla.

Sinäkin puhut varmuudella minkä vain täydellinen asiantuntemattomuus antaa, minulle ei ole juurikaan merkitystä miten asiat järjestetään.

http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/-/view/4131687

Ja tästä sinun taksiasema elvistelystä sen verran että tunkio on nro 37, ja 10 auton yhteisliikenneasema, stadin keskuksen järjestelmässä ja 35 on Presidentti hotelli jossa on normaali yhteisliikenne(tyhjälle saa jäädä) Linja-autoasema on 31, siinä lasipalatsin kulmalla, ja viiden auton yhteisliikenneasema.

Jaakko Tuononen

Älä nyt viitsi. Helsingin taksit eivät lentokentältä aja. Se on nöyryyttävää ylipään olla sillä kyräilualueella. Enkä itse sinne ikinä menekään. Miten joku helsinkiläinen taksikuski jaksaa odotta siellä kolme tuntia, kun Vantaalaiset taksikuskit ajavat hakemaan asiakkaita. Jotain itsekunnioitusta sentään.

Parempi systeemi on täysin vapaa elinkeino, niin kuin vittu kaikessa muussakin. Mikisi EU ei ole tätä asiaa ratkaissut?

Käyttäjän Taksari kuva
Jani Pulkki Vastaus kommenttiin #9

Ahaa, tästä siis on kysymys. Minulla nyt sattuu olemaan yli kymmenen vuoden kokemus stadissa ajamisesta ja reilun puolen vuosikymmenen Vantaalta. Monesti yhteisliikenne autot saavat nopeammin kyydin kun Vantaalaiset; koska niitä on huomattavasti vähemmän ja vantaalaisten täytyy valita terminaali saapuessa kyräilyyn kun te voitte mennä kumpaan haluatte. Useimmat vandaalit valitsevat kakkosen koska pitävät sitä "varmempana" jolloin ykköseen pääsee todella nopeasti sikäli kun se vetää. Ventat ovat säännöllisesti kentällä 45-60min, siinä ajassa ehtii stadilainen takaisin ja heittää sörkän metrolta kolme kyytiä, vantaan paremmuus minulle johtuu siitä että meininki lähitaksissa on rennompaa ja yhteen hiileen puhaltavampaa. Kaikki lähitaksin autot morjenstavat toisilleen, stadissa vain tutut toisilleen, siinä se ero. Tuloissa ei ole eroa, tai ehkä lähitaksissa tienaa päivällä hieman paremmin kun stadissa, yöllä ei ole mitään.

Ei muuta kun kursille ja ajamaan, Espoossa on duunipaikkoja vaikka kuinka, eikä Vantaallakaan tarvitse hirveästi niitä etsiä. Voidaanhan tämä koko paska lyödä vaikka yhteen, mutta mistä me sitten saadaan autoja Korsoon ja Kauklahteen?

markku palonen

Odottelen tässä tolpalla, kun joko skönäri huomaa tehdä merimies slangisanaston tänne ,taitaisi tulla pitkä sivu.

Papa Grande

Tossa snadisti, et pääsee vähä suolan makuun, vaikka on sitä pirssiäkin tullu Stadissa kurvailtua silloin 'Huuto-ulan' aikaan ja sen jälkeenkin ku tuli ne automaattituplarit ja sillon ku Wartti-Tonnari päivysti yöllä Ilmalan mäellä ja napsi sieltä kaikki aamuyön keikat. Samoihin aikoihin Tarzanin poika laitto ne 2 negridisen rodun edustajaa tsittaamaan farkku-Volvon peräkonttiin, sinne Dogi-osastoon ja sai kehut tarkastajalta.
Sillon oli eri tyyli pukeutumisessa, mutkin tarkastaja käski pari kertaa himaan vaihtamaan housut tai paidan ja sit näyttämääntunnin päästä Putkinotkoon tai Eltsuun. Ajopuku piti muuten käydä slumppaamassa Ruusulankadun Virka-asu -myymälästä, eikä millään mustilla farkuillakaan saanu tsöraa.
Kymmenisen vuotta tuurasin sellasen 15 vuoroo kuussa ja olishan siltäkin ajalta jo muutama tarina.

aalloppi poistoputki tai aukko
ahteri perä, vanhoissa laivoissa miehistö asui siellä
ankkuripeli ankkurivintturi
baapuri paapuri, vasen
brykä komentosilta
bunkkeri polttoaine
bunkrata ottaa polttoainetta
byssä byssa, pyssä, keittiö
eldari lämmittäjä
dongarit farkut
donkikattila apukattila
donkikone donkey engine, pieni apukone
dunkki tunkki, donki, donkeyman, konepuolen "kymppi"
enda köysi
fairmanni fireman, lämmittäjä
fenderi fendari, fiilari, lepuuttaja, korkkipussi
fiirata laskea, löysätä
fongari vonkari, pahvista tai pellistä tehty tuuletusilmansieppaaja
friivahti vapaa-aika
fyyri kattilan tulipesä
försti yliperämies, (koneförsti = 1 konemestari)
fööri keula, vanhoissa kolitrampeissa miehistö asui siellä
föörmanni ahtaajien pomo
föörpakka keulakoroke
gummaus nesteen pinnalta epäpuhtauksien (yleensä öljyn) poisto imettämällä esim. sanomalehteen
gangvei gängway, laakonki, maihinnoususilta
haalata siirtää laiva kaijassa toiseen paikkaan, apukoneen tai pääkoneen männän täyshuolto
hiivata nostaa, kiristää
hotvelli hotwell, kanneton lauhteen puhdistusallas
jengi ahtaajien työryhmä
jopi työ, työpaikka
jumbo-puomi raskaan lastin nostoa varten
junkki jungman, jugmanni, kansipuolen harjoittelija
jäädä ahteriin myöhästyä laivan lähdöstä
kaija laituri, möljä, puomin tukitalja
kalle messi-kalle, messipoika
kapseli töijausvinssi, kiinnitysvintturi
karveli skarveli, luukun reunus
karveliapina manttelimies, joka ohjaa käsimerkein vinssimiehiä
kastliina heittoliina
keili ristipään liukulankku
keilin pruutta keilin voiteluun käytetty ruisku
keulapakka föörpakka, keulakoroke,
kipinä radiosähköttäjä
klyyssi lyysi, vaijerin tai kettingin läpivientisilmäke tai ohjain
koija punkka, sänky
koiravahti vahtivuoro klo 00-04
kolistimmi hiili lämmitteinen höyrylaiva
koliboksi hiilivarasto
kollikuuri satamavarasto
kongi käytävä
kongolainen ahvenanmaalainen
kraana raana, nosturi
kusti rannikko
kympin kahvi epävirallinen pikainen kahvikupillinen klo 10:00
laaksiida kallistuma
lammuuni skottikattilan lieska-uuni
laakonki maihinnoususilta
lehmänsilta tankkilaivoissa pituussuunnassa kannella oleva kulkusilta
leidarit portaat, tikkaat, narutikkaat
leka ankkuri
lekottaa laskea, pudottaa
lettaus varoventtiilin puhallus
levanki pitkä vartinen pesuharja
lossata purkaa lastia
malspiikki vaijerin punonnassa tarvittava työkalu
mantooki vaijeri tai naru -kaide
mantteli lastin nostovaijeri
manttelimies karveliapina, ohjaa käsimerkein kraana tai vinssimiehiä taakan siirrossa
manueeraus koneen ohjaus
manusluukku miesluukku
marakatti-luukku kaksois miitsippien välissä olevan ruuman luukku
mastohaussi maston juuressa oleva varastokoppi
masu mesu, konemestari
mepa merimiespalvelutoimisto
meriklaari laivan valmisteleminen merikuntoon
messi ruokailu- ja oleskelutila
messi-kalle kalle, messipoika
miitsippi miitseppi, keskilaiva
moinata tyyntyä
mylly merimiestyönvälitystoimisto
möljä laituri, kaija
mönsträys katselmus, päällemöntsräys=ottokatselmus, ulosmönsträys=päästökatselmus
mönsträyskonttori merimieskatselmustoimisto
naakeli vaarna
nokikaappi skottikattilan savukaasujen kokoojakammio tuliputkien jälkeen
nokittaa nuohota
nokittaja nuohoin, alikonemestari
nälkärenkaat FÅA:n eli Suomen höyrylaiva osakeyhtiön korsteenimerkki
paapuri vasen
paattitäkki venekansi
paja keittiö
palli bofori (tuulen voimakkuus)
pataruuma kattilahuone
pataruuma kattilahuone
peilata tankin sisällön määrän mittaus
peilausputki putki jonka kautta peilaus tehdään
peilaustikku narun päässä oleva metallitikku jolla peilaus tehdään
pentteri messin yhteydessä tai lähistöllä oleva tila jossa on tiskipaikka ja säilytystilat ruokailuvälineille ja ruualle
piiska piiskahöyry, ohituslinja höyrykoneen korkeapainehöyrystä matalapainesylinteriin
pilssi palle-oja, pohjatankkien ja ulkosivun välissä
pleissi vaijeri- tai köysipunos
plissi yhde lisävesitankin ja lauhduttimen välillä, (lauhduttimen alipaine imee vettä tankista kun plissi avataan)
pollari laiturilla laivan kiinnitysköysiä varten oleva tolppa
poosu puosu, pursimies, kansipuolen "kymppi"
poosun tuoli taljassa oleva lauta jolla istuva mies voi maalata esim. maston
preventteri puomin pystysuuntainen tukivaijeri
proviantti laivamuona
proviantti-ruuma muonavarasto
publikaani tulli
puhti köyden mutka
pummi lastipuomi, pummilla elävä
puolikas puolimatruusi
pupa peräkoroke (perätorpan katto)
purrata herättää
pyssä byssä, byssa, keittiö
pytsi ämpäri
päällemönsträys ottokatselmus ja kirjaus laivan miehistöluetteloon
raakitorvi tuulen suuntaan käännettävä ilmanottotorvi, kone- ja pataruuman ilmastointiin
ransuuni säännöstely, rajoitus
redillä ankkurissa sataman edustalla
reelinki laivan parras
rissa laivan emäntä, vastaa stuerttia
ristipää ristikappale joka yhdistää männänvarren ja kiertokangen
roppu nostoliina tai vaijeri
rossi touvi
rottapelti kiinnitystouveihin laitettava peltikaulus ettei rotat pääse laivaan
rulla miehistöluettelo
rullata keinua
saalinki maston yläpäässä oleva poikittainen tukipönkkä
sakkeli kiinnityslenkki, kiinnitysrengas
samson-posti paalu-masto
sapittaa heittää isoon sappiin eli mereen
seppä kokki
sgrapa raappa, kaavin
siftaus siirto
siiffi konepäällikkö
sikeli verovapaan tavaran varasto, jonka tulli sinetöi satamassa olon ajaksi
sipsu laivan muonittaja
skailetti konehuoneen kattoluukut
skotti seinä
sköne meri
skönemanni merimies, skönö
slagata kuonata
slagi kuona
slagipytsi kuonaämpäri, "tuhkakuppi"
slakata löysätä, laskea
slangi letku
sleissi metallirassi jolla hakataan slagia irti
smuglari "smuggler" salakuljettaja
springi rynnäsvaijeri, viistoke
spuulaus huuhtelu
spygatti valumisreikä, valumisaukko
stimmi höyry
stimmi topilla kattilan höyrynpaine ylhäällä
styypuri styyrpuuri, oikea
surrata kiinnittää
syydvesti öljykankainen hattu
säkä-kokki säkä, toinen kokki
taaki harus
tankkitoppi tankkikatto, kaksoispohja
teequ arabi
telekgrammi konekäskyvälitin
timppa kirvesmies
tongerit dongarit, farkut
tonnisto kannen alla oleva varastotila
toppari konemestarien ja perämiesten valmiusvuoro satamassa
torpata tiskata, siivota
tramppi vanha laiva
trimmari rimmari, koneapulainen, kolistimmeissä kärräsi hiilen koliboksista pataruumaan
tuju stuertti, talous esimies
tunkki donkeyman, konepuolen "kymppi"
turkki lattia
työhyyry maksaa työllä matkan ja ylöspidon
täkki kansi
täkkäri kansimies
töijata kiinnittää, esim. laiva laituriin
uffarit päällystö
ulosmaksu lopputili
ulosmönsträys päästökatselmus, poistetaan laivan miehistöluettelosta
vegakuppi voiteluöljykuppi
vegalanka rautalankakoukun päässä oleva lanka jota myöten öljy valutetaan vegakupista voitelukohteeseen
veivi kampiakselin kampi
venttiili Fönari, avattava vesitiivis myrskyn kestävä ikkuna (vanhoissa laivoissa yleensä pyöreä)
vetää pystyyn luvaton rokuli
ville salonki-ville, salonki tarjoilija
villi-linja ei vakinaista reittiä, seilaa hakurahti liikenteessä
visseli sumutorvi, äänimerkki (sisävesillä riikkeri)
öljystimmi öljylämmitteinen höyrylaiva

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Hauskaa! Lisää näitä ammattislangijuttuja! Kivaa ja sivistävää luettavaa!

Heikki Härmä

Taitaa olla kieli kehittynyt.
Vielä 20 vuotta sitten veivaaminen tarkoitti, että otat asiakkaan ohi ajaessasi ja tilattu taksi jää osoitteeseen venttaamaan.

Ne oli aikoja kun turpaan annettiin ja otettiin kun aihetta oli. Ei naristu. Eikä mummoja potkittu.

Heikki Härmä

Nuorempi kollega Jani Pulkki!

Mielenkiintoisia huomioita.
Laskitko joskus tuntipalkkaa?
Olen tällä alalla ns. vanhempi valtiomies.
Taksia en ajanut viihteeksi.

Kun nyt puhutaan näistä kaikenlaisista palkkakuopista, kysyn: missä ammatissa leipänsä ja lainanmaksunsa tienaava saa huonompaa tuntipalkkaa?
Olen 12-vuotiaasta alkaen tehnyt ansiotyötä ja olen nyt 67 v.

Tyhmä tietenkin olen ollut kun olen rehellistä työtä rehkinyt. Taksin ajoa lisäksi, kun tavallisen miehen työpanos ei riittänyt perhettä elättämään.

Viidentoista vuoden takaisen taksivuoron tilityksen olen tallettanut.
Oli kahdeksan tunnin huki. Auton kassa oli 484,00 markkaa.

Käyhän tästä laskemaan .
Minä en laskenut. En työmatkaa, en muitakaan hankaluuksia. Laskin, että nyt maksan laskut ja lainan lyhennykset tällä maksukaudella.
Maksoin sen ja vastaisetkin. Henkilötakaajat eivät joutuneet maksumiehiksi. Eikä sossuluukku. Tähän ikään en ole sitä luukkua tarvinnut, en vanhempieni en itseni enkä lasteni käyttöön.

Nyt kun olen seurannut lasteni elämää, olen havainnut, että he elävät ihan toista arkipäivää. Heille jo YK:n ihmisoikeuksien julistuksen tai jonkin muun "oikeuden" perusteella kuuluu minulle kaikki heti. Tiilitalo ja bemari. Mersu on out.

Parhaimmillani tein kolmeakin työtä, jos Hesarin jakelu työksi lasketaan.

Puheenaiheeseen liittyvää

Tämän blogin suosituimmat

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset